Wstępna ocena planowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (w skrócie PSPEE) – zaangażowana Veolia i klient
Białe Certyfikaty – to nazwa świadectw efektywności energetycznej. Stanowią one potwierdzenie, że u inwestora zostało zrealizowane przedsięwzięcie, skutkujące określoną oszczędnością zużycia energii. Białe Certyfikaty posiadają prawa majątkowe i są przedmiotem obrotu na towarowej giełdzie energii (TGE). Wydawane są przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (URE). Zgodnie z ustawą (Dz.U. 2016 poz. 831). Wnioski o wydanie Białych Certyfikatów należy składać na etapie planowania, przed rozpoczęciem realizacji robót.
Aby wystąpić o białe certyfikaty należy wykazać oszczędność minimum 10 toe (418,63 GJ / 116,3 MWh). Wartość rynkowa jest szacowana na podstawie transakcji giełdowych.
Przykładowe przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej w zakresie przebudowy lub remontu budynku wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi:
- termomodernizacja budynków,
- ocieplenia ścian, fundamentów, stropodachów, dachów,
- wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,
- modernizacja oświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego (opraw oświetleniowych lub źródeł światła),
- modernizacja dźwigów transportu pionowego (wind osobowych i towarowych),
- modernizacja kotłowni i sieci ciepłowniczych/ inteligentnego sterowania
- instalacja/modernizacja systemów automatyki i monitoringu pracy węzłów, budowy nowego węzła cieplnego,
- zamiana paliwa – sposobu zasilania,
- zastosowanie odnawialnych źródeł energii, modernizacji/ wymiany instalacji centralnego ogrzewania,
- podniesienie sprawności węzła cieplnego,
- modernizacja/ wymiany instalacji ciepłej wody użytkowej,
- wymiana napędów (pomp, wentylatorów, silników), zastosowania systemów pomiarowych i monitorujących media.
Przykładowe przedsięwzięcia służące poprawie efektywności energetycznej:
- modernizacja lub wymiana źródeł oświetlenia,
- wdrażanie inteligentnych systemów sterowania,
- wymiana systemów zasilania i urządzeń i instalacji wykorzystywanych w procesach przemysłowych, energetycznych, telekomunikacyjnych i informatycznych,
- termomodernizacja budynków.
Pozyskanie Białych Certyfikatów z Veolią
Zasady współpracy w procesie pozyskiwania Białych Certyfikatów – zaangażowana Veolia i klient
Audyt dla planowanych PSPEE oraz przygotowanie dokumentacji i wniosku do URE – po stronie Veolii
Złożenie wymaganych dokumentów o wydanie świadectw efektywności energetycznej do URE – po stronie Veolii
Realizacja planowanych przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej (PSPEE) – po stronie klienta
Złożenie zawiadomienia do Prezesa URE o zrealizowaniu planowanych PSPEE w terminie do 45 dni od dnia zakończenia inwestycji –
po stronie klienta
Audyt potwierdzający wykonanie zgłoszonych do URE przedsięwzięć służących poprawie efektywności energetycznej – po stronie Veolii
Przelew środków na konto klienta –
po stronie Veolii
Najczęściej zadawane pytania
-
Ile czasu trwa proces pozyskania świadectw efektywności energetycznej tzw. Białych Certyfikatów?
Proces pozyskiwania Białych Certyfikatów może trwać od kilku miesięcy do ponad roku, w zależności od kilku czynników: rodzaju przedsięwzięcia, kompletności dokumentacji, terminów rozpatrywania wniosków przez URE, weryfikacji i ewentualnych poprawek.
-
Kiedy należy złożyć wniosek o Białe Certyfikaty?
Zgodnie z ustawą, wnioski o wydanie Białych Certyfikatów należy składać na etapie planowania, przed etapem realizacji robót.
-
Dla kogo Veolia pozyskuje Białe Certyfikaty?
Białe Certyfikaty pozyskujemy dla jednostek samorządu terytorialnego (JST), spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, hoteli, szpitali, kurortów, zakładów przemysłowych oraz firm, domów wypoczynkowych i innych budynków.
Skontaktuj się z nami
Veolia Północ
Wojciech
Tymuła
Menedżer Biura Obsługi Klienta
tel. kom.: +48 725 755 608
wojciech.tymula@veolia.com
Veolia Północ Sp. z o.o.
ul. Ciepła 9
86-105 Świecie
Veolia Południe
Anna
Pająk
Menedżer Biura Obsługi Klienta
tel. kom.: +48 727 690 798
anna.pajak@veolia.com
Veolia Południe Sp. z o.o.
ul. Zagórska 173
42-600 Tarnowskie Góry
Veolia Wschód
Tomasz
Zygmunt
Menedżer Biura Obsługi Klienta
tel. kom: +48 693 741 478
tomasz.zygmunt@veolia.com
Veolia Wschód Sp. z o.o.
ul. Hrubieszowska 173
22-400 Zamość
Veolia Zachód
Anna
Kamieniarz
Menedżer Biura Obsługi Klienta
tel. kom.: +48 722 032 443
anna.kamieniarz@veolia.com
Veolia Zachód Sp. z o.o.
ul. Powstańców Śląskich 28/30
53-333 Wrocław